Opuchnięcie dziąsła – przyczyny i objawy oraz leczenie

Stany chorobowe w jamie ustnej to zdecydowana domena zębów. Wszyscy doskonale wiemy, jak objawia się próchnica, co ją wywołuje, a także jak się ją powinno leczyć. Nic więc dziwnego, że gdy problemem nie są zęby, lecz dziąsła, często jesteśmy nieco zaniepokojeni, ponieważ nie wiemy, o co dokładnie może chodzić. Opuchnięcie dziąsła przyczyny, objawy i leczenie — wszystko, co trzeba wiedzieć o tej chorobie.

Opuchnięte dziąsła – jakie są przyczyny?

Po jakie informacje sięgają zwykle pacjenci, gdy zachorują na jakąś chorobę? Zdecydowanie najczęściej szukają powodu i przyczyn pojawienia się jej u nich. Dotyczy to również opuchlizny na dziąśle, ponieważ pacjenci są zwykle po prostu ciekawi, lecz również wystraszeni, czy nie jest to na pewno nic poważnego.

Opuchnięcie dziąsła przyczyny — co wywołuje taką chorobę? Tak naprawdę nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, ponieważ opuchlizna może być wynikiem błahego uszkodzenia mechanicznego, lecz również bardzo poważnej choroby, takiej jak paradontoza. Z tego też powodu tak ważne jest, aby po zaobserwowaniu u siebie niepokojących zmian czym prędzej udać się do stomatologa, który po przeprowadzeniu wywiadu z pacjentem oraz sprawdzeniu stanu dziąseł będzie w stanie postawić diagnozę i na jej podstawie rozpocząć leczenie. Wiedzieć bowiem trzeba, że w zależności od przyczyny, leczenie będzie wyglądało zupełnie inaczej.

Rozpulchnione, opuchnięte dziąsła – objaw chorób dziąseł

Przede wszystkim wiedzieć musimy, że opuchnięte dziąsła to objaw różnych chorób dziąseł. Mogą to być przypadłości naprawdę błahe, lecz również i takie, które nieleczone spowodują utratę zębów. Nic więc dziwnego, że tak wielką uwagę przykłada się do tego, jakie konkretnie objawy pojawiają się u danego pacjenta.

Oczywiście najbardziej typowym objawem jest obrzęk dziąseł, które znacznie powiększają swoją objętość, często nawet do tego stopnia, że zwykłe mówienie staje się utrudnione.
To jednak nie wszystko, ponieważ zwykle towarzyszy temu bardzo duży ból, a dodatkowo dziąsło może silnie krwawić. Rzecz jasna jest ono także bardzo mocno czerwone i wyraźnie kontrastuje ze zdrowym różowym dziąsłem.

Jak leczyć opuchnięte dziąsła?

Opuchnięcie dziąsła przyczyny, objawy i leczenie — co musimy wiedzieć? Na sam koniec pozostaje jeszcze oczywiście kwestia tego, jak powinno się leczyć opuchnięte dziąsło. Co można w takiej sytuacji zrobić?

Wiedzieć musimy, że metoda leczenia powinna być uzależniona od postawionej diagnozy, czyli tego, co tak naprawdę jest przyczyną. Jeśli mamy do czynienia z prostym urazem mechanicznym najczęściej zupełnie wystarczająca będzie specjalna pasta do zębów, która łagodzić będzie opuchliznę. Jeśli jednak spowodowana jest ona przez kamień nazębny, konieczne będzie jego usunięcie.

W tym wypadku stosuje się wiele różnych technik, począwszy od mechanicznego zrywania kamienia po stosowanie lasera lub ultradźwięków.
Nie da się również nie powiedzieć o tym, jak wielkie znaczenie ma tu poprawna higiena jamy ustnej. Bardzo często zwykłe regularne i bardzo dokładne mycie zębów sprawia, że opuchlizna sama znika i nigdy więcej się już nie pojawia.