Czy po założeniu aparatu bolą zęby?

Jeśli ktoś ma krzywe zęby, to może zdecydować się na leczenie ortodontyczne. Oczywiście trzeba uzbroić się w cierpliwość, bo zajmuje ono średnio dwa lata. Najgorsze są początki, czyli pierwsze kilka dni po założeniu aparatu. Pojawia się dyskomfort, u niektórych występuje nawet problem z wysławianiem się. Trzeba zwykle zmienić swoje dotychczasowe nawyki dotyczące żywienia i pielęgnacji jamy ustnej. Często występują różne nieprzyjemne dolegliwości. Pora dowiedzieć się, czy po założeniu aparatu bolą zęby.

Czy po założeniu aparatu bolą zęby?

Jeśli ktoś decyduje się na leczenie ortodontyczne, to z pewnością interesuje jego, czy po założeniu aparatu bolą zęby. W przypadku stałego aparatu niemożliwe jest jego samodzielne zdjęcie. Konieczne staje się wobec tego przystosowanie do zmian zachodzących w jamie ustnej. Aparat dentystyczny wymusza na zębach zmienienie położenia. Niestety wiąże się to z dyskomfortem. Często pojawiają się dolegliwości bólowe.

Spożywanie twardych pokarmów staje się niezwykle trudne lub wręcz niemożliwe. Każdy ucisk na zęby i mocniejszy ruch szczęką potęguje dyskomfort. Niestety proces przemieszczania się zębów nie jest przyjemny. Spożywanie pokarmów i szczotkowanie uzębienia sprawia sporo trudności przez kilka dni po każdej ingerencji w konstrukcję aparatu.

Dlaczego bolą zęby po założeniu aparatu?

Wiele osób zastanawia się, czy po założeniu aparatu bolą zęby i dlaczego. Regulacja zamków w aparacie zawsze wiąże się z dyskomfortem, często występują dolegliwości bólowe. Są one odczuwane głównie w dziąsłach i przyzębiu. Wielu pacjentów mylnie interpretuje to z bólem zębów. Wszystko wynika z tego, że zostają one poddane siłom nacisku. Samo zakładanie aparatu nie jest bolesne. Bardzo często dolegliwości pojawiają się po paru dniach, gdy wymuszą one na zębach zmianę ich ustawienia. Warto wobec tego pamiętać o kilku kwestiach, aby złagodzić ból. Świetnie sprawdzi się dieta płynna przez pierwsze kilka dni. Warto unikać gryzienia. Pomocne będą także chłodne pokarmy, które redukują ból. Lepiej zrezygnować ze słodkich napojów gazowanych, soków owocowych. Unikać powinno się także produktów do żucia typu ciągnące cukierki, gumy, żelki. Pomagają również płukanki ziołowe.

Ile trwa przyzwyczajenie się do aparatu ortodontycznego?

Wiedząc już, czy po założeniu aparatu bolą zęby, warto zastanowić się nad tym, jak długo będzie pacjentowi towarzyszyć dyskomfort. Niektóre osoby odczuwają go w związku z procesem przemieszczania się zębów przez cały okres leczenia ortodontycznego. Dolegliwości mogą pojawiać się i znikać, słabnąć i przybierać na sile. Każdy przypadek trzeba rozpatrywać indywidualnie. U niektórych jest tylko lekki dyskomfort. Inni uskarżają się na uporczywe dolegliwości i najchętniej ściągnęliby aparat, aby w końcu poczuć upragnioną ulgę.

Pierwszy tygodnie są najtrudniejsze, dlatego kluczowe staje się ścisłe stosowanie do zaleceń ortodonty i przeczekanie ich. Czasem będzie można zacząć normalne funkcjonowanie. Oczywiście każda ingerencja w konstrukcję aparatu, która jest nie do uniknięcia podczas wizyty kontrolnej, wiąże się z niedogodnościami dla pacjenta.