Torbiel zęba – jak leczyć?

Torbiel-zęba-jak-leczyć

Torbiel zęba – jak leczyć? Tłumaczymy proces zabiegu.

Leczenie torbieli powinno być przeprowadzone przez sprawdzonego stomatologa, który posiada odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie. Jest to skomplikowany i czasochłonny zabieg.

Jak powstaje torbiel zęba?

Torbiel zębowa to jama, która jest wypełniona gazem lub wydzieliną i oddzielona jest od reszty tkanek torebką łącznotkankową. Z reguły powstaje na skutek długo nieleczonej i zaniedbanej próchnicy. Dlatego należy regularnie odwiedzać gabinet dentystyczny, żeby stomatolog mógł sprawdzić stan uzębienia. Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, że przyczyną mogą być przewlekłe schorzenia w okolicach gardła lub nosa, do których można zaliczyć zapalenie zatok oraz zapalenie migdałków. Zaniedbanie higieny jamy ustnej jest najczęstszą przyczyną pojawienia się torbieli. Torbiel niezębopochodna występuje, jeżeli nabłonek nie ma bezpośredniego powiązania z tkankami zęba. W przypadku niemowląt popularnym zjawiskiem jest torbiel na dziąśle. Należy jednak pamiętać, że może się pojawić w każdym wieku. Z wyglądu przypomina białą narośl, która jest dosyć twarda. Warto zwrócić uwagę na fakt, że większość torbieli powstaje przez długi okres i zazwyczaj nie dają żadnych poważnych symptomów. Mogą jednak pojawić się takie objawy jak opuchlizna, ból zęba, widoczne zaburzenie symetrii twarzy, a w niektórych przypadkach nawet zaburzenia czucia.

Przebieg zabiegu leczenia torbieli zęba

Kiedy zostanie zdiagnozowana torbiel zęba to trzeba jak najszybciej udać się do gabinetu stomatologicznego. W niektórych przypadkach wystarczające jest leczenie zachowawcze. Należy jednak pamiętać, że działa to jedynie w przypadku niewielkich zmian, które zostały zdiagnozowane stosunkowo wcześniej. W innych przypadkach niestety ta metoda nie będzie już tak skuteczna. Leczenie zachowawcze można przeprowadzić w przypadku torbieli korzeniowej. W takiej sytuacji konieczne jest wykonanie leczenia przewodowego zęba. Żeby zabieg był skuteczny, należy dokładnie oczyścić, a następnie wypełnić kanały. Leczenie endodontyczne jest wykonywane przez chirurga lub endodontę z wykorzystaniem mikroskopu. Po kilku tygodniach od zabiegu warto wykonać zdjęcie RTG, żeby sprawdzić, czy torbiel zęba faktycznie zniknęła. Należy jednak mieć na uwadze, że duża torbiel na zębie może być usunięta jedynie w sposób chirurgiczny. Dotyczy to zazwyczaj większości torbieli, ponieważ leczenie zachowawcze jest skuteczne tylko w niewielu przypadkach. Żeby określić wielkość i dokładnie zaplanować zabieg trzeba wykonać badanie obrazowe. Torbiel usuwa się przy znieczuleniu miejscowym, ale w niektórych sytuacjach można nawet użyć narkozy.

Torbiel zęba – wskazania do leczenia

Wcześnie zdiagnozowana torbiel na zębie jest zdecydowanie łatwiejsza do usunięcia. Dlatego tak ważne jest chodzenie do dentysty przynajmniej raz na pół roku. Rozwijająca się torbiel daje takie objawy jak dostrzegalną wypukłość na zębie, zaburzenie symetrii twarzy, a także ból zęba, który nasila się podczas naciskania lub gryzienia. Niestety te dolegliwości bardzo utrudniają codzienne życie i funkcjonowanie, dlatego warto jak najszybciej zgłosić się po pomoc do specjalisty. Długo nieleczona próchnica może sprawić, że ropa będzie wypływać w miejscu patologicznej zmiany.