Odsłonięcie zęba zatrzymanego – czy boli?

Odsłonięcie zęba zatrzymanego - czy boli

Zdrowe i zadbane zęby to powód do dumy. Niestety czasami nawet pomimo sporej dbałości o higienę jamy ustnej mogą pojawić się poważne problemy, które wymagają wręcz interwencji chirurgicznej. Jedną z takich sytuacji jest zatrzymanie zęba. Ząb zatrzymany to ząb, który w pełni ukształtował się w kości, natomiast nie przebił się przez dziąsło, zatrzymał się, co może powodować poważne komplikacje zdrowotne. Sporo osób zastanawia się nad tym, co zrobić w takiej sytuacji. Odsłonięcie zęba zatrzymanego – czy boli? Poniżej garść podpowiedzi i wskazówek dla osób zainteresowanych tym tematem.

Ząb zatrzymany postępowanie

Ząb zatrzymany to ząb, który nie przebił się przez dziąsło, dlatego też nie jest w pełni widoczny. Czasami może dojść do całkowitego zatrzymania zęba, czasami tylko do zatrzymania częściowego. Każda z tych sytuacji jest trudna i skomplikowana, wymaga konkretnych oddziaływań chirurgicznych, ponieważ potencjalnie może doprowadzić do poważnych komplikacji. Oczywiście nie zawsze dzieje się tak, dlatego każdy pacjent powinien indywidualnie skonsultować się z lekarzem. Zwykle informacja o tym, że doszło do zatrzymania zęba, najczęściej mowa tutaj o ósemkach, uzyskiwana jest u lekarza stomatologa, który ogląda zdjęcie rentgenowskie. Najczęściej tak zwane panoramiczne zdjęcie rentgenowskie jest tym, na podstawie którego można postawić diagnozę o zatrzymaniu zęba.

Sytuacja ta niejednokrotnie nie daje żadnych oznak, dlatego też pacjent nawet nie wie, że ząb zatrzymał się w kości. Jeżeli doszło do częściowego zatrzymania zęba, pacjent może odczuwać dyskomfort podczas jego przebijania, a później sytuacja wraca do normy. Na zdjęciu rentgenowskim widać zatrzymany ząb. Lekarz może ocenić, czy w obrębie tkanek doszło do powikłań związanych z zatrzymaniem zęba, na przykład do pojawienia się cysty lub perforacji. Takie sytuacje wymagają dosyć szybkiej interwencji, ponieważ mogą łączyć się z bólem związanym z pojawieniem się stanu zapalnego. Jeżeli objawów bólowych brak, postępowanie można zaplanować na spokojnie. Lekarz podpowie, czy w przypadku konkretnego pacjenta konieczne będzie dłutowanie zęba, czyli inaczej właśnie jego odsłonięcie. Jest to skomplikowana procedura medyczna, która wykonywana jest przez stomatologa chirurga.

Odsłonięcie zęba zatrzymanego – czy boli? Bez wątpienia nie jest to jedna z przyjemnych chwil w życiu człowieka, ale z drugiej strony ze względu na zdobycze medycyny można zrobić wiele, by ból był jak najmniej dotkliwy. Dlatego też lekarz stomatolog chirurg przeprowadza odsłonięcie zęba zatrzymanego przy znieczuleniu, a czasami nawet pod narkozą. Wszystko zależy od stanu pacjenta. Osoby mające różnego rodzaju ograniczenia, które nie są w stanie wytrzymać na fotelu dentystycznym podczas tego zabiegu, będą musiały skorzystać z narkozy. Warto o tym wiedzieć i już na etapie umawiania się z chirurgiem na zabieg przedstawić wszystkie informacje, które mogą być potrzebne do tego, aby lekarz zaplanował swoją interwencję. W ten sposób można znacznie zminimalizować stres i negatywne emocje u chorego.

Zabieg odsłonięcia zęba

Odsłonięcie zęba zatrzymanego – czy boli ta procedura medyczna? Tak jak wspomniano już wcześniej, ząb zatrzymany w dziąśle należy usunąć, ale wszystko odbywa się w silnym znieczuleniu miejscowym, dlatego też pacjent nie odczuwa zbyt dużego dyskomfortu. Zabieg musi być przeprowadzony przez chirurga stomatologa, dlatego też trzeba wcześniej umówić się na wizytę, ponieważ do tych specjalistów bywają spore kolejki. Nie zawsze można umówić się z chirurgiem stomatologiem w ramach ubezpieczenia na NFZ, czasami konieczna jest wizyta prywatna i opłata za zabieg z własnej kieszeni. W przypadku odsłonięcia zęba zatrzymanego to dosyć duży koszt, ponieważ procedura jest skomplikowana. Na początku lekarz chirurg stomatolog przecinać dziąsło pacjenta, a następnie prowadzi zabieg dłutowania przy użyciu specjalnych narzędzi chirurgicznych. Służą one do tego, aby dosłownie wykroić ząb z kości, usuwając go w ten sposób. Cały zabieg trzeba wykonać niezwykle precyzyjnie i dokładnie, tak by nie doszło na przykład do perforacji, czyli przebicia kości i naruszenia jednej z zatok.

Na dłutowanie zęba zatrzymanego najlepiej umówić się do osoby, która regularnie zajmuje się tymi zabiegami i ma w tym spore doświadczenie. Ze względu na to, że procedura jest skomplikowana i obarczona sporym ryzykiem, należy dołożyć wszelkich starań, aby zabieg przeprowadził lekarz z dużym doświadczeniem. Jest bardzo inwazyjna, dlatego też po zakończeniu zabiegu, kiedy lekarz zszyje już dziąsło, trzeba liczyć się z możliwością pojawienia się silnego bólu i dyskomfortu, a także opuchlizny. Najlepiej wziąć kilka dni zwolnienia, stosować się do zaleceń lekarza i przyjmować przepisane leki. Jeżeli po dłutowaniu zęba podejdzie się do pielęgnacji miejsca po zabiegu w taki odpowiedzialny sposób, wszystko powinno prawidłowo się zagoić. Najczęściej dłutuje się zęby trzonowe, ponieważ to ona zwykle zatrzymują się w kości.

Ile kosztuje odsłonięcie zęba?

Tak jak wspominano wcześniej, zabieg odsłonięcia zęba to skomplikowana procedura stomatologiczna, dlatego też nie dziwi fakt, że ceny również są dosyć wysokie. W zależności od renomy kliniki stomatologicznej, w której prowadzony będzie zabieg, mogą one wahać się od około kilkuset złotych do nawet prawie 2000 złotych za zabieg. Koszty uwarunkowane są tym, że to mocno obciążająca procedura, stresująca również samego lekarza, która wymaga też asysty inny specjalistów, a także użycia skomplikowanego sprzętu. Cała procedura może trwać nawet do około dwóch godzin. Sporo osób obawia się usuwania zęba zatrzymanego ze względu na możliwy ból, który towarzyszy w czasie zabiegu. Warto uświadomić sobie, że w czasie usuwania zęba zatrzymanego pacjent najczęściej nie czuje dyskomfortu, ponieważ działa znieczulenie. Odsłonięcie zęba zatrzymanego – czy boli? Często zdecydowanie mniej niż różnego rodzaju możliwe komplikacje, do których dochodzi wtedy, gdy w porę nie usunie się zęba zatrzymanego w kości.