Dlaczego martwy ząb ciemnieje? Odpowiadamy na to pytanie!

Ząb, który wyraźnie stracił swój kolor i ściemniał może oznaczać jedno – stał się on martwy. Taka wyraźna zmiana bywa naprawdę trudna do niezauważenia. Nasz uśmiech będzie wtedy wyraźnie mniej estetyczny i co za tym idzie bielszy, co bywa nieraz bardzo krępujące dla wielu pacjentów.  W takim wypadku W takim momencie na pewno możecie zastanawiać się nad tym, dlaczego martwy ząb ciemnieje i nie wygląda tak dobrze jak mogłoby się wydawać. Rozważmy więc wszystkie dostępne opcje i zastanówmy się, czy taki ząb może się psuć. Czy martwy ząb boli? Czy martwy ząb można wybielić? Sprawdźmy to na przykładzie dzisiejszego artykułu!

Czy martwy ząb może się psuć?

Na samym początku warto zastanowić się dlaczego martwy ząb ciemnieje? Przede wszystkim, powodem numer jeden jest obumarcie miazgi znajdującej się wewnątrz zęba. Do takiej sytuacji dochodzi przez rozwój próchnicy, która, gdy dotrze do miazgi, zainfekuje ją, co z czasem prowadzi do obumarcia zęba. Najgorsze jest to, że martwy ząb wcale nie daje wielu objawów, jednak opowiemy o tym nieco później, w następnym akapicie.

Odpowiedzmy więc czy martwy ząb może się psuć? Otóż tak, ząb zacznie psuć się od środka przez zwiększoną obecność próchnicy. Nie powinniśmy dopuścić do jej rozwoju, gdyż w skrajnych przypadkach próchnica może doprowadzić do momentu, w którym ząb będzie konieczny do ekstrakcji, czyli niczego innego jak wyrwania zęba z jamy ustnej. To jednak znacznie bardziej inwazyjne rozwiązanie niż klasyczne poddanie się leczeniu w gabinecie stomatologicznym, czyż nie? Lepiej nie dopuścić do takiej sytuacji!

Zadajmy więc też pytanie: czy martwy ząb można wybielić? Otóż niekonieczne, gdyż ząb poszarzały nie będzie zdatny do poprawnego wybielenia. Nawet jeżeli ząb zostanie wyleczony poprawnie w procesie leczenia kanałowego, to często nie odzyskuje on poprawnego, nienagannego wygląd sprzed procesu chorobowego. W takiej sytuacji zalecamy zastosowanie licówek, czyli płatków wykonanych najczęściej z porcelany stomatologicznej. Licówki zasłonią powstałe przebarwienie, przez co zmiana koloru szkliwa będzie możliwa.

20

Obiecaliśmy wam we wcześniejszym akapicie, że opowiemy o tym, czy martwy ząb boli. Otóż tak, a powodem jest wspomniany wcześniej rozwój próchnicy i zakażenie miazgi. Zakażenie miazgi jest niezwykle bolesne, gdyż miazga zainfekowana przez bakterie jest źródłem pulsującego bólu i często uniemożliwia ona wykonywanie codziennych obowiązków. Należy niezwłocznie udać się na leczenie kanałowe, które powinniśmy wykonać jedynie u renomowanych stomatologów. Podczas leczenia kanałowego ząb zostanie oczyszczony z miazgi i powstałej miazgi, przez co nie powinien on powodować dodatkowych dolegliwości bólowych. Aby jednak leczenie było zakończone, konieczne jest wypełnienie go przy pomocy płynnej gutaperki i dalsze odbudowanie pełnej budowy zęba. Jak widzicie, ząb, który jest martwy z pozoru może powodować problemy, jednak jak się okazuje — wcale tak nie musi być!