Brodawka międzyzębowa – leczenie

Brodawka międzyzębowa - leczenie

Jama ustna wymaga regularnej oraz odpowiedniej pielęgnacji. Nieregularne szczotkowanie zębów przyczynia się do rozwoju licznych bakterii oraz próchnicy, która jest bardzo szkodliwa dla szkliwa. W związku z czym należy o nie wyjątkowo dbać nie tylko poprzez prawidłową higienizację, ale także regularne wizyty u stomatologa. To on może jedynie prawidłowo ocenić stan zębów oraz dziąseł. Niestety wiele osób zapomina właśnie, że nie tylko o same zęby należy dbać. Dziąsła również narażone są na różne bakterie i uszkodzenia, które mogą doprowadzić do wielu komplikacji w jamie ustnej. Jak zatem dbać o jamę ustną? Jakie symptomy mogą zwiastować problemy?

Brodawki międzyzębowe – jakie pełnią funkcję?

Brodawka międzyzębowa to dość skomplikowane określenie, które wielu osobom zupełnie z niczym się nie kojarzy. Niemniej mają one swoją jedną podstawową i bardzo prostą funkcję, a ich definicja jest bardzo prosta. Brodawka międzyzębowa to tak naprawdę dziąsła między zębami. Ich zadaniem jest przede wszystkim zabezpieczanie korzeni zębowych przed działaniem wszelkich czynników zewnętrznych. Dodatkowo pomagają utrzymać prawidłową higienę przestrzeni zębowych, dzięki czemu nie dochodzi do nadmiernego gromadzenia się resztek pokarmowych, które czasem bardzo trudno usunąć.

W związku z tym należy nie tylko dbać o zęby, ale także o dziąsła. Czasem dochodzi do sytuacji, gdy brodawka międzyzębowa leczenie wymaga, tak samo często jak zęby. Zatem stomatolog zawsze przeprowadzając kontrolę zębów sprawdza również, czy brodawka międzyzębowa leczenie jest konieczne.

Brodawki międzyzębowe – objawy, które powinny niepokoić

Brodawka międzyzębowa leczenie niewymagająca nie sprawia żadnych kłopotów. Przede wszystkim ich kształt jest trójkątny, przez stomatologów nazywamy girlandowy. Ma to ogromny wpływ na wygląd szczególnie u osób, których uśmiech jest bardzo szeroki przez co obnażane są nie tylko zęby, ale i dziąsła. Co więcej, wielkość brodawek międzyzębowych jest adekwatna do ich miejsca położenia. Stożkowaty kształt mają miedzy zębami przednimi, natomiast nieco stępiony przy zębach tylnych.

Głównymi objawami, które najbardziej niepokoją i wskazują, że brodawka międzyzębowa leczenie wymaga to przede wszystkim zmiana jej koloru. Jej prawidłowa barwa to róż, adekwatny do pozostałej części dziąseł. Natomiast jeśli brodawka zmienia swój kolor na ciemno czerwony to oznacza, że w tym miejscu rozpoczął się stan zapalny i niezwłocznie należy udać się do gabinetu stomatologicznego na kontrolę. U niektórych brodawka międzyzębowa zmienia kolor na siwy, co również jest oznaką niepokojących procesów.

Innym objawem jest również odklejanie się fragmentów brodawek od przestrzeni międzyzębowej, przez co dokładnie nie wypełniają tej szczeliny. Taka sytuacja wskazuje na ostre zapalenie dziąseł i prawdopodobnie całego przyzębia. Jest to bardzo poważny problem, ponieważ nieleczony odpowiednio szybko i prawidłowo może doprowadzić do zaniku dziąseł. Cofające się dziąsła przestają chronić zęby i ich korzenie, co dodatkowo naraża je na wszystkie czynniki zewnętrzne, które przyczyniają się powstawania próchnicy. W związku z tym taka sytuacja nie może być bagatelizowana, ponieważ niesie za sobą bardzo poważne i nieodwracalne skutki.

Jak prawidłowo dbać o przestrzenie międzyzębowe

Aby brodawka międzyzębowa leczenie nie wymagała, należy odpowiednio dbać o całą jamę ustną. Słabe dziąsła i nieustannie bolące dziąsła sprawiają bardzo dyskomfortu w ciągu dnia. Zęby reagują bólem na każdą zmianę temperatury, a więc picie zimnych lub ciepłych napojów przestaje być przyjemne. Dodatkowo sprawiają problemy podczas gryzienia nawet miękkich posiłków. Trudno jest czerpać przyjemność z jedzenia sezonowych owoców lub warzyw, gdy każda próba ugryzienia kończy się bólem i krwawieniem dziąsła. Jak zatem dbać o przestrzenie międzyzębowe?

Przede wszystkim należy delikatnie i regularnie szczotkować zęby – najlepiej dwa lub trzy razy dziennie szczoteczką z miękkim włosiem. Umiejętne szczotkowanie zębów jest bardzo ważną czynnością, której rodzić powinien uczyć swojego dziecko już od pojawienia się jego pierwszych zębów. Ewentualnie można poprosić o instruktarz lub pomoc lekarza stomatologa, który na pewno pokaże prawidłową technikę. Oprócz szczoteczki bardzo ważna jest również pasta. Początkowo powinna ona być dostosowana do wieku dziecka, a następnie w kolejnych latach warto dostosować ją do własnych potrzeb. Podczas jej wyboru należy szczególną uwagę zwrócić na jej skład i właściwości – niektóre pasty wybielające mają w swoim składzie substancję, która przy każdym szczotkowaniu ściera szkliwo.

Nie można także zapominać o czyszczeniu przestrzeni międzyzębowej. Najlepiej w tym celu sprawdzają się nicie dentystyczne, irygator oraz dodatkowo płyn do płukania jamy ustnej. Prawidłowe użycie tych trzech narzędzi pozwoli oczyścić tę trudno dostępną przestrzeń z resztek jedzenia, co zapobiegnie rozwijaniu się bakterii i próchnicy oraz powstawaniu ubytków wymagających dodatkowego leczenia w gabinecie dentystycznym.